Bananencake voor luilakken


Dit recept begint met een biecht: Ik ben lui. Aars lui. Op meerdere vlakken, maar zeker ook in de keuken.
Soms heb ik de ambitie van die mooie precieze kunstige taarten te bakken, maar ik moet elke keer weer onder ogen zien dat ik er gewoon te lui voor ben.
Mijn stijl van bakken blijft toch wat huiselijker en, ach, laten we het maar rustieker noemen.
Altijd ben ik op zoek naar de shortcut in een recept, een manier om sneller te werken en met minder spullen. Want waarom zou je moeilijk doen?

Dit recept is daar een perfect voorbeeld van, je gebruikt namelijk maar 1 vork en 1 kom. That's it. Nog een voordeel; hij staat binnen 10 minuten in de oven. Lang leve de luiheid.
Het eindresultaat mag natuurlijk niet onder deze karaktereigenschap lijden, en dat is in dit geval zeker niet zo, dit is echt een super lekkere cake, smeuïg, vol van smaak en hij blijft door de olie een paar dagen goed.

Giet je het beslag in een cakevorm (of loaftin), dan mag je hem een bananenbrood noemen, maar laten we eerlijk wezen, het is gewoon cake, en dat vind ik eigenlijk zelfs lekkerder klinken. Bananencake dus!

Bananencake
4 bananen, gepeld 400 gram
2 eieren
100 gr kristalsuiker
50 gr donkere basterdsuiker
1/2 tl zout
120 ml olie (1/2 cup)
75 gr havermout
125 bloem
2 tl bakpoeder
1 tl kaneel
1/2 tl vanille extract

Verwarm je oven voor op 175 graden.
Bekleed een bakvorm met bakpapier. Ik ging voor een brownieblik van 20x30 cm, maar je kunt ook een klassieke cakevorm of een springvorm van zo'n 20 cm doorsnede nemen.

Prak de banaan in een beslagkom met een vork. Er mogen best nog wat grotere stukken in zitten, we zijn tenslotte op de luie toer. Roer er de twee soorten suiker en het zout door, en vervolgens de olie.

Meng de droge ingrediënten door elkaar (behalve de walnoten) en meng ze door de bananensmurrie. Giet het beslag in je bakvorm en verdeel de walnoten over de bovenkant.
Bak de cake in ongeveer 40 minuten gaar als je een brownievorm gebruikt. Heb je een klassieke cakevorm, dan zul je hem waarschijnlijk zo'n 10 minuten langer moeten doen.
Test of een prikker er schoon uitkomt en laat de cake wat afkoelen.


Tip: Je kunt heel wat variëren met dit recept. Voeg er cacaopoeder (zo'n 40 gram, en dan 40 gram minder bloem) en gehakte chocolade aan toe, of stukjes stemgember, of rozijnen geweld in rum, wat je ook maar lekker vindt.


Eet smakelijk!


Reacties

Populaire posts