Kruidcake met citroenglazuur



Tijd voor een klassieker: kruidcake.
Geeft mij altijd nostalgische gevoelens, naar vakanties bij m'n oudtante in Zeeland, waar we theedronken en kruidkoek aten in de zonnige tuin. Maar ik krijg kriebels van het woord koek, en het is ook absoluut een cake. Dus, kruidcake.

Hoewel de smaak vol en warm is, smaakt deze cake ook in de zomer bijzonder goed. Zeker doordat ik er in mijn versie citroenglazuur overheen doe, wat de cake lekker fris maakt.
Je hebt bij kruidkoek misschien stoffige associaties, maar zet die opzij en neem een stukje. Je herinnert je ineens dat dat spul super lekker is, en deze al helemaal!
Mijn versie is namelijk smeuïger dan de standaard Nederlandse koek. Ik voeg er keukenstroop en yoghurt aan toe, en het glazuur maakt 'em echt top.
En omdat ik lui ben, kun je dit recept met alleen een lepel, een pannetje en een kom klaarmaken. Waarom moeilijk doen als 't ook makkelijk kan toch?

Kruidcake
voor een bakvorm van ± 20x30 cm

150 gram boter
200 pannekoekenstroop
125 kristalsuiker
200 gram bloem
100 gram volkorenmeel
2 eieren
200 ml Griekse yoghurt
2,5 tl speculaaskruiden
1,5 tl gember (ik gebruik geraspte uit een potje)
1,5 tl kaneel
25 draaien met de pepermolen
1/4 bolletje nootmuskaat, geraspt
1 tl bakpoeder
1/4 tl zout

glazuur:
175 poedersuiker
1 citroen
1 eetlepel water

Verwarm je oven voor op 170 graden en bekleed je vorm met bakpapier.
Doe in een steelpannetje de boter, stroop en suiker en zet op laag vuur tot het gesmolten is.

Klop in een kom de eieren los met de yoghurt en doe er de specerijen bij. Roer er de bloem, het meel, het zout en het bakpoeder doorheen.

Giet het boter/suiker mengsel bij de bloem en meng tot alle klontjes weg zijn. Giet het beslag in de bakvorm en bak in ongeveer 40 minuten gaar. Je prikkertje mag er nog een klein beetje vochtig uitkomen.

Laat de cake helemaal afkoelen voordat je het glazuur maakt.
Meng de poedersuiker, rasp van de citroen en 1 eetlepel citroensap door elkaar tot een papje. Voeg druppelsgewijs water toe tot je glazuur de perfecte dikte heeft, en giet over de cake uit. Laat een minuut of 10 hard worden en je kunt hem opeten!

Eet smakelijk!



Reacties

Populaire posts